måndag 2 maj 2011

What goes around comes actually around


Jo, så här vare:

Jag och Professor Kalkyl gick runt i kvarteren runt hans skola för att leta efter hans cykel, som han förmodade att han parkerat och sedan glömt. (Ni som undrar varför jag kallar min pojkvän för Professor Kalkyl behöver inte undra längre nu, eller hur?)
Vi strosade runt hörnet och plötsligt ser jag hans cykel stå fastlåst mot en bänk.
"Där eren!!!" ropade jag. Jag blinkade till och kikade igen, och konstaterade att denna cykel var mörkgrön och blå, inte mintgrön som den han ägde.
"Sorry, fel färg", sa jag och ryckte uppgivet på axlarna.
Han letade vidare på andra hållet men jag gick fram och likt en spion smög jag mig närmare hans tvillingcykel. Det var något med den som fick mig att dröja kvar... En uppochnervänd reflex i framhjulet... Två handtag som jag personligen varit med och inhandlat på ÖoB för 19 kr för ca 2 år sen. En avklippt sladd till dynamolampan...
"Men hallå, de E denna", sa jag till Kalkyl som genast infann sig vid min sida.
"Jaaa.... Kanske!"
"Prova din nyckel!" sa jag och inombords studsade jag upp och ner av förväntan. Han följde mitt råd och nyckeln passade i låset. Han kunde inte vrida om nyckeln, eftersom det verkade vara ihopklistrat av den inte allt för smickrande sprayfärg som cykeln nyligen målats med. Jag tog fram förstoringsglaset och noterade lite lite mintgrön metallicfärg på några ställen på cykeln och konstaterade.
"De E den." Därefter följde en lång diskussion om hur SJUKT detta är, att vi hittat hans cykel, bara 50 m bort från den potentiella brottsplatsen. Men nu; ommålad, pumpade däck och ett igenklistrat lås. Ett rött lås låste fast tjyvcykeln vid en bänk, ett lås som inte tillhörde Kalkyl, alltså. Vi konstaterade surt att "det var ju fan" och bestämde oss för att lämna åbäket till tjuven. Men! Så i ett infall vänder jag mig om och ser att NYCKELN TILL DET NYA LÅSET SITTER I!
"Ta'ren!" skanderar jag och han nickar. Vi rullar bort cykeln och rymmer som Thelma & Louise bort i horisonten.



What goes around comes around!


Ps. Kalkyl hälsar o tackar för den fina ommålningen och de pumpade däcken. Ni får gärna komma och sno den om ett halvår igen!

1 kommentar:

Unknown sa...

Vilken spännande historia! Professor Kalkyl måste vara glad nu när cykeln är funnen och uppfräschad.

Letar du ettår nåd?