onsdag 8 september 2010

VC Granen

På grund av en del sjukdomar i mitt livslånga liv, plus erfarenheter av extraarbeten sitter jag på en enorm kunskap om sjukvården, i synnerhet i Region Skåne.
Detta leder ofta till att jag får vara steget INNAN 1177; dvs folk frågar först MIG om det ens är läge att ringa 1177*. Detta tänker jag borde bespara dem ett otal onödiga frågor, så som "Ja e täppt i näsan, va ska ja göra?" Jag är som den perfekta mullvaden, med svullna lymfkörtlar sitter jag i VC Granens väntrum och betraktar, observerar, antecknar.
Jag har lärt mig att se på sjuksyrrorna hur landet ligger - är det lugnt idag? Kaos? Kanske ligger datasystemet nere? VC Granen har en fenomenal drop-in-verksamhet. Man kliver in 07.40, då är där kanske tio pers i kö. Man får först bara stå i tamburen, glasdörrarna in i härligheten är låsta. Dessa dörrar öppnas 07.45 av en sjuksköterska, in flyter kön. "Tryck på översta knappen" "Välkommen" "Hej hej" "God morgon" är några av de repliker hon utstöter medans vi, hostandes, snytandes, snyftandes dräller in i väntrummet.
De senaste två gångerna jag suttit där och njutit med en potentiell halsfluss i strupen har jag betraktat sjuksköterskornas agerande. De high-fivar i smyg, dunkar varandra i ryggen, säger nåt snutigt om nån läkare och skojsar och skrattar. De senaste gångerna har jag dessutom kommit MITT I KAOSET, datasystemet har legat ner - BÅDA GÅNGERNA! Sjuksköterskorna utbyter blickar, suckar, tittar på folkmassan i väntrummet, prioriterar.
Men det gick ju bra ändå, igår, där på VC Granens dropin, mellan 07.45-09.30. 120 kr för en studie i sjukvård. Rätt okej!



* 1177: Sjukvårdsupplysningen såklart! Dit du ringer om du har frågor om sjukvård!!!

Inga kommentarer:

Letar du ettår nåd?