onsdag 23 februari 2011

Dag 05 – Vad är kärlek?

What is love?
Baby don't hurt me, don't hurt me, no more!

När jag var liten trodde jag att kärlek var något sjukt explosivt, som gärna kom från ingenstans och svepte en av fötterna. Som i filmer ungefär. Jag har nu efter många års erfarenhet av ämnet insett att kärlek är nästan i princip allt. Det beror helt enkelt på vad man lägger in i begreppet. Vissa säger "jag älskar dig" till sin partner varje gång de ska lägga på telefonluren. Kärlek? Vissa säger upp sig från jobbet och flyttar till Australien för att partnern fått jobb där. Kärlek? Vissa stannar kvar hos en person för hundrade gången slagit en blå. Kärlek?

Kärlek kan delas in i många olika faser och många stirrar sig blinda på den inledande fasen, förälskelsen. (Men det blir nästan bara coolare ju längre tiden går, tror jag).
Jag känner kärlek för massa ting, och jag tror det är viktigt att poängtera att detta inte måste vara en person, och i synnerhet inte en person du har en relation med. Det går att älska ändå! Jag har länge tyckt att kärlek är något lite smått pinsamt o larvigt, men ju närmare jag kommit min egen definition av begreppet, desto nöjdare har jag blivit. Det behöver inte vara rosor och choklad och "I love you" och kyssar i ösregn. Det kan vara att man känner kärlek till stunden på dagen då man sitter hemma framför "Halv åtta hos mig" och dricker te och äter Alpro Sojapudding.
Barnen på mitt jobb brukar använda sig av uttrycket "Jag älskar inte denna" om saker de inte tycker om. Det tycker jag är cute. Som att allt är älska eller inte älska.

Några saker jag älskar:
(utan inbördes ordning)

  • Djur
  • Att läsa om mord (hatkärlek)
  • Vissa matvaror
  • Vissa personer (i vissa lägen)
  • Att somna i soffan
  • Att få brev (obs, från CSN räknas ej)
  • När jag kämpat för något och märker resultat
  • Viss musik i vissa lägen

Inga kommentarer:

Letar du ettår nåd?