onsdag 9 februari 2011

Kaizers Orchestras nya skiva!


... Kaizers Orchestras nya platta!
Har ju alltid varit ett stort Kaizersfan, sen en underbar person skickade deras två första skivor med snigelpost till mig i början av 2000-talet.
Jag glömmer aldrig hur jag och min mamma satt på mitt rum och spänt lyssnade på vad det egentligen kunde vara på en skiva som det stod "Ompa til du dör" på.

Men nu är nu och Kaizers nya skiva är här!
Violeta Violeta Volume I heter den och är en njutning ungefär från början till slut!
I synnerhet de två första låtarna "Philemon Arthur & The Dung" och "Diamant til Kull". Jag satt på bussen idag och klurade på vad jag egentligen tyckte om skivan och insåg då att jag blir lika förvånad när jag hör den, eftersom den har så många bra låtar. När de två första låtarna är slut kommer mellantinget "Femtakt filosofi" vilken man väl diggar med till, men kanske knappast älskar. Och så plötsligt, när man glömt vad man egentligen gör där på bussen vid Triangeln kommer två fantastiska spår till!

En skiva med grymma musiker, en fruktansvärt karismatisk sångare (if you see this, please marry me, Jan-Ove Ottesen!) En brud gästar också på ett spår, och hon har en fängslande röst och norsk dialekt. Plattan är späckad av sköna "beats" som kidsen säger och texter som får en att vilja gå av på mitten.
Nu fattas bara en konsert under 2011 och Kaizeråret är räddat.


I <3 U

2 kommentarer:

Jordefamn sa...

Har de kopierat en Philemon Arthur & the Dung-låt? Eller handlar den bara om dem?

Trummot sa...

Tack för infon, dax att sätta på lurarna och digga.

Letar du ettår nåd?